In cursul acestei zile a fost publicata in Monitorul Oficial o modificare importanta a OUG 195/2002, consecinta fiind aceea ca Politia Rutiera poate dispune ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar pe trotuar si nu doar a celor stationate neregulamentar pe partea carosabila, asa cum era pana la acest moment.
In concret, este vorba de modificarea art. 64 alin. 1 din OUG 195/2002 care, in forma anterioara, prevedea ca: ”Politia rutiera poate dispune ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar pe partea carosabila” iar dupa modificare a devenit: ”Politia rutiera poate dispune ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar”.
Ce spune legea in prezent despre parcarea pe trotuar?
Art. 72 alin. 7 din OUG 195/2002 prevede ca: ”Este interzisa ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar cand aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor trebuie sa fie de cel putin un metru”.
In ce conditii este, asadar, permisa parcarea pe trotuar? Art. 144 din Regulamentul de aplicare al OUG 195/2002 prevede ca: ”Administratorul drumului public poate amenaja pe anumite zone ale trotuarului, cu avizul politiei rutiere, spatii destinate opririi sau stationarii vehiculelor, marcate si semnalizate corespunzator. Amenajarile se pot executa numai daca:
a) se respecta culoarul destinat circulatiei pietonilor, stabilit potrivit normativelor in vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 m latime;
b) accesul vehiculelor in parcare se realizeaza din partea carosabila;
c) pozitionarea vehiculelor in parcare nu stanjeneste circulatia pe prima banda sau pe pistele amenajate.”
Dar ce latime trebuie sa aiba trotuarul pentru ca autoritatile sa poata aviza si marca statiile de parcare? Mai avem o dispozitie legala cu referire concreta la persoanele cu handicap si anume „Normativul privind adaptarea cladirilor civile si spatiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap„ care ne spune ca:
”Latimea trotuarelor conformate pentru a fi utilizate de catre persoane cu handicap va fi de:
– 1.80 m pentru trafic constant in dublu sens;
– 1.50 m pentru trafic frecvent in dublu sens, cu prevederea unor buzunare de asteptare si intoarcere de 1.80 x 2.00 m la fiecare 25.00 m;
– 1.20 m pentru trafic scazut in dublu sens, cu prevederea unor buzunare de asteptare si intoarcere de 1.80 x 2.00 m la fiecare 25.00 m;
– 90 cm pentru trafic intr-un singur sens si foarte rar in sens opus, cu prevederea unor buzunare de asteptare si intoarcere de 1.80 x 2.00 m la fiecare 25.00 m.”
Ce intelegem din toate cele de mai sus?
Putem parca pe trotuar insa numai daca exista marcaje si semnalizare corespunzatoare si lasam un spatiu cuprins intre 1 m (OUG 195) si 1,8 m (in cazul strazilor cu trafic constant in dublu sens).
Putem parca chiar si in lipsa marcajelor (cu respectarea acelorasi spatii pentru pietoni), insa e obligatorie semnalizarea spatiului de stationare (data fiind mentiunea ”conform indicatoarelor SAU marcajelor” din OUG 195/2002, deci nu obligatoriu ambele).
Atentie si la parcarea ”combinata”, si pe prima banda si pe trotuar (chiar daca spatiul lasat pe trotuar este de minim 1 m) intrucat se va considera ca prin pozitionarea masinii partial pe carosabil se stanjeneste traficul pe prima banda.
Se considera stationare orice parcare cu o durata mai mare de 5 minute.
Legea a fost publicata astazi in Monitorul Oficial si intra in vigoare la 3 zile dupa acest moment, adica de duminica, 20.11.2022.